lørdag 30. mai 2009

Akroso

I gaar annkom vi Akroso, en liten landsby med skole, barnehage og et trivelig marked :) SYTO kjoerte oss foest til skolen som Thea skal jobbe paa for aa se hvordan det saa ut. Naar vi gikk ut av bilen, gikk alle barne amokk, de loep mot oss og tok oss i haanda og proevde i det sjul aa skrape vekk hvitfargen paa huden vaar :P Naar vi kom oss inn i bilen igjen kjoerte vi til familien som vi skal bo hos. Da bilen stoppet utenfor et stenhus med geiter, hunder og katter gaaende rundt i fri vigoer, kom det en kjempeglad afrodame loepende mot oss og ropte velkommen og ga oss en stor klem.
Vi gikk forsiktig inn i huset, der satt det en jente og en dame som var paa bessoek hos familien, alle var henrykte for aa se oss! de viste oss til rommet, som uten tvil er bedre enn jeg hadde forventet, der sto det to dobbelsenger og en skrivepult. Vi fikk ogsaa en vifte, noe som ikke er dagligdags i Ghana. Det er tydelig at vi bor mye bedre enn de gjoer, vi har en seng hver og vifte, de bor paa et lite rom med en madrass som alle sover paa. Det faar meg til aa foele meg litt rotten, men for de er det helt naturlig at vi skal bo best og det er ogsaa helt naturlig at de skal lage mat til oss, og ta oppvasken etterpaa.. Jeg satser paa at de lar meg bidra mer i huset etterhvert.
Naar vi kom ut fra rommet igjen, traff vi soennen i huset, han er 19 aar og er autist. veldig trivelig gutt som ble hysterisk gla for frisbeen jeg hadde med fra Norge! Frisbeen trakk ogsaa alle barna fra landsbyen, de kom loepende til oss og lurte paa hva det var. De var naturtalenter.
Vi hadde en rolig kveld, gi gikk turer og saa oss litt rundt og ble kjent med de nermeste naboene. Et ord jeg hoerte mye i gaar var "obruni", og paa twi betyr "hviting". Naar jeg svarer "obinini" (svarting) ler de godt, og da er vi venner. Her er det ikke saa mye mer som skal til :P
Naa er vi paa en internettkafe i byen svedru, som ligger ca 1 time unna med "tro-tro" (en type buss som kjoerer rundt og plukker opp folk og kjoerer de dit de skal) tro-tro turen kostet 3 kr for meg og Thea. Dette landet er serdeles billig.
Ha en fin dag:) -bt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar