lørdag 30. mai 2009

Akim Akroso og vertsfamilien

Hei alle der hjemme:)
I gaar ble i da kjoert fra Accra til Akim Akroso som er landsbyen vaar som ligger 1,5 timer fra Accra. Da vi kom til landsbyen kjoerte vi foerst til skolen jeg skulle jobbe og barna der var helt i 100 for og se oss, de kom springende mot bilen og da vi gikk ut tok alle paa oss og som bjoern tore sa proevde de og skrape av hvitfargen vaar!!!:P Ungene var helt fantastiske og da vi kjoerte derfra sprang de etter bilen saa langt de kunne, nesten saa man hoerer stemmen fra Plan fadder reklamen..:P

Familien er kjempe hyggelige:) Vi bor paa ett eget rom med to dobbelsenger og vifte..de lager mat til oss og vi spiser alene i stua hver dag, de spiser senere paa kvelden..hun har og kjoept dyre varer som kakao pulver, malkepulver og te som bare vi faar som skal ligge paa rommet vaart..det hele foeles litt rart, men etter noen observasjoner ser vi at det er helt vanlig for dem, men vi begge hoeper paa at de lar oss delta mer etterhvert:)

Jeg har (som jeg alltid har hatt) litt problemer med toalettforholdene. De er helt flotte etter hva de kunne hvert, men allikevel...Dusjen er en boette, noe som funker helt fint, bortsett fra at vi maa ha noe som heter Dettol (ett antibakteriemiddel) i vannet slik at vi begge gaar rundt og dufter sitron naa..:P
Ungene i landsbyen har vi faatt kjempe god kontakt med..:) de elsker Bjoern Tore!!
Det er og ei lita jente i nabohuset som ofte er i vaart hus, hun var skikelig sjenert da vi kom, men etter ei stund kom hun bort og holdte meg i haanda og koste meg i haaret osv..hun er kjempe soet:)

Familien vaar en med i Jahovas Vitne saa i morges da vi stod opp hadde de samling i hagen..:P
I gaar var vi paa markedet i Akroso..folk her er mye mer vennlige her enn i Accra, men Ghanesere har en humor som vi ikke forstaar. I gaar da vi var paa markedet rope folk skinny etter meg, og ville ta meg i haaret osv..alle synes jeg har ett veldig rart haar her...:P Folk her kan og peke paa deg og le hoeyt, men paa kurset sa de at vi ikke moette blir fornaermet fordi de mener bare go vaere hyggelig..:P saa vi ler bare tilbake.

Det er veldig rart og oppleve rasismen og det kan ofte vaere vanskelig spesielt foer meg fordi mange kvinner her mener at jenter burde gjoere noe mer og annet enn menn..slik er det ikke i familien vaar, men mange andre steder kan jeg faa stygge blikk eller liknende fra kvinner her. Det er ogsaa vanskelig og hele tiden bli overpriset fordi man er hvit, har paa en maate lyst og bli sint, men det er jo helt selvfoelgelig foer dem at de vil melke ut enda mer cedis av oss en av svarte..:P saa det er bare og prute og staa fast ved prisen som ble oppgitt..:P

Ellers er alt bra, har foett noen bitt av noe jeg ikke helt vet hva er, men det kloer bare saa er ikke noe problem:) og for de som er bekymret saa ligger det ett sykehus 100 meter fra huset!:)

Vi snakkes senere:)
Thea

1 kommentar:

  1. Så godt å høre at dere ble godt mottatt i landsbyen og i familien :-). Det blir spennende å skulle erfare dette selv.

    SvarSlett