fredag 31. juli 2009

Heihei:)

Ting her i Cape Coast er veldig rolige og deilige. Dagen i gaar ble brukt til og kjoepe de siste gavene og bare gaa rundt og slappe av, ta bilder og se. Var veldig deilig.

I dag dro vi for og beoeke Elmina som de sa var en liten by som ligner paa cape coast. Jeg trodde at etter to maander i Ghana og jobbet paa offentlig skole saa har jeg helt klart faatt mine intrykk av fattigdom, mangel paa basic behov, og mangel paa kunnskap om hygiene og har vell foelt at jeg er blitt litt herdet. Da vi kom til Elmina ble vi satt av ved Elimna Casle som er ett annet slaveslott fra kolonitida. Jeg gikk ut og det var saa skittent....mer enn jeg har sett foer. Elmina er en havneby og lukta av fisk var enormt sterk. Vi gikk litt lengre bort paa markedet og der var det samlet masse folk. Vi betalte en liten sum penger for og komme inn paa omraadet og noe verre har jeg ikke sett. Det var som og bli kastet tilbake til Bergens fisketorg paa 1300 tallet like foer svartedauen broet ut.
De solgte all slags mat, men mest fisk. Ghanesere urinerer over alt, unge som gamle, men her gjorde de det paa samme sted som fisken laa slengt rundt. De sloss, ropte , tisset, graat og sov paa samme sted. Ingen av kvinnene hadde flettet haar og det hele var som og bli kastet tilbake til 1300- tallet. Ett utrolig inntrykk og naturligvis dro vi derfra ganske fort.

Over til noe helt annet saa er det flere ting jeg har tenkt paa etter at mange inntrykk har blitt plassert. Noe jeg vil trekke fram er ghanesiske kvinner. De er de sterkeste kvinnene jeg har moett. Baade fysisk og psykisk. De baerer like mye vann og ting som menn, jobber like mye, foeder barn og sloss som bare pokker. Jeg har ikke moett noen kvinner jeg er saa redd for som ghanesiske. Da vi var i Kumasi gikk vi ut for og lete etter is og plutselig befant vi oss i en enorm gateslosskamp mellom flere kvinner. Hele gata var innvolvert. De slo hverandre, kastet ting, ropte og det hele var helt sykt. Har og sett flere menn og kvinner som krangler hoeylydt paa gata. Kvinner her er bein toeff!! I euoropa slaar man ikke jenter, men her slaar de jenter som gutter om det skulle vaere noedvendig:P har skikkelig respekt for de altsaa, jeg toerr ikke og si de i mot, saa er bare kjempe hoeflig. Og det vaerste er at Bjoern Tore er like redd de som jeg..:P
De tisser ofte og som menn. De har ikke paa seg truse, loefter opp skjoertet og staar aa tisser.

En annen ting som er skikklig goey er telefonselskaper her. Telefonselskapene her er skikklig kule fordi det er den ene sikre, store vestlige innflytelsen og vi ser ofte Vodaphone eller Zain biler som har leid enorme musikkanlegg og staar og danser paa lasteplanet paa bilen som reklame, men naa har det gaatt for langt. Da vi kjoerte til Kumasi saa jeg en landsby hvor alle husene var malt roede med Vodaphone logoen, litt etter saa jeg en liten landsby malt i gult med MTN logoen paa. HELE landsbyen. Vi har lurt litt paa om de faar penger for det eller om det bare er fordi det er kult saa i gaar saa saa vi noen som gjorde det her i Cape Coast. Saa vi spurte og hun sa at eieren av huset ikke hadde fortalt dem noe, men at naa fikk de ett roedt Vodaphone hus og eieren av huset fikk 200 cedi, Vodaphone t-skjorte og til og med en caps!
Saa naa har vi faatt forklaring paa alle Vodaphone, MTN, Zain husene vi har sett de siste to mnd.

Det var alt for naa:)

Thea

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar