torsdag 11. juni 2009

Accra:)

Heihei:)
Da er vi kommet oss til Accra. I dag regner det MASSE!!Det begynte akkurat da vi var kommet ut av trotroen fra landsbyen til Swedru som er naermeste by. Planen var og finne busstasjonen ganske kjapt og komme oss avgaarde, men ble staaende i en butikk i en time for og vente paa at dusjen med regn skulle slutte. Etter en time bestemte vi oss bare for og loepe til vi fant det ,men ble saa vaate at vi maatte stoppe saa vi sto litt til og ventet, mens vi kjopete mat foer vi fant veien og rakk akkurat bussen!!, men det sluttet aldri og regne.
Da vi kom til Accra dro vi paa Palomas og spiste pizza (noe som var helt ubeskrivelig deilig!!:) Etterpaa dro vi til hotellet og dusjet i en dusj!!:) Naa har vi vaert paa Koala og faatt vestlige kalorier som potetgull og sjokolade!!:) og ikke noe mindre en Kindermaxi, twix og snickers! HERLIG!!

Er konstant sulten her...Litt fordi vi ikke faar saa mye mat, og litt fordi den ofte er helt grusom...
Vertsmora vaar har og begynt og merke det saa hun spoerr alltid om jeg har spist..:P

En annen ting jeg har merket meg er at alle gaar rundt med store mancheter. Har til naa tenkt at det bivirkninger av malariamedisinen, men saa til min store forskrekkelse at barn gaar til skolen, med enorme mancheter! (og i Norge sier vi ikke spring med saksa, liksom.)


Den siste uka har gaatt saa fort. Paa mandag begynte en ny jobbuke. Er morsomt fordi jeg begynner og se forsjell paa barna og de begynner og forstaa og kjenne meg litt ogsaa:)
Det stoerste sjokket var sa jeg sto og laerte dem bokstaver da laererinna tok fram en kvist og begynte og slaa ungene, hvis de braakte osv. Er utrolig vanskelig og staa og skal laere 3-6 aaringer noe, mens de blir dasket til, men har gaatt opp for meg at det er det samme som og faa en anmerkning i Norge. De synes det er kijpt der og da , men slaar seg til ro med det.
Er fryktelig vondt og se paa for meg, men foeler ikke at jeg kan si noe annet til de enn at det er spesielt for meg og se siden vi ikke gjoer det i Norge. Noe de og har forstaaelse for.
Synes det gaar litt over streken naar de hver dag foer skolen begynner og naar de slutter skal be, saa maa alle lukke oeynene og folde hendene og naar du ber 60 3-6 aaringerom og gjoere det blir det knuffing og dytting saa mens de ber gaar laerern rundt og slaar de hvis de ikke lukker oeynene og folder hendene..Er saa spesielt og se smaa barn rope saa hoeyt de kan en boenn, mens de blir smaa slaatt hvis ikke de gjoer det korrekt...

Har sett mange andre rare straffemetoder denne uka og da..Paa tirsdag var det to jenter som snakket, mens hun andre laerern tok oppropet saa de maatte komme fram og staa og hoppe mens hun tok oppropet. Ungene er jo saa smaa saa resten av klassen ville jo ogsaa hoppe i stedet for og sitte i ro saa til slutt saa reiste nesten alle barna seg og begynte og hoppe og rope:) Var kjempe artig:)
En annen gang saa jeg ut av vinduet og der satt 60 ungdommer nesten stroedd over fotballbanen da jeg spurte hva de gjorde sa de at de hadde faatt straff for og ha spilt fotball naar de ikke fikk lov og at de maate sitte der paa ubestemt tid..:P utrolig spesielt!

Mandag gikk til klesvask..tok ikke mindre enn 4 timer og har saar paa fingrene. Da han ene nabogutten kom for og se hva jeg gjorde begynte han og spoerre om jeg hadde gjort dette foer. Saa sa jeg bare at i Norge saa har vi vaskemaskin. Han blir stille en stund og ser paa meg saa sier han: so everybody has a washingmachine in Norway? Ja sier jeg, saa sier han: Ahhhh...so the government gives everybody one?
Det sier noe om forskjellene...

Tirsdag fikk vi tatt maal og levert stoff til skredderen saa naa skal vi faa Ghanesiske klaer.

Onsdag var vi foerst paa jobb saa dro vi til Swedru paa Obruni-meeting (hviting- moete). Var artig og moete saa mange andre som gjoer det samme. Var faktisk 25 stykker!!
Etterpaa dro vi hjem for aa pakke til og dra i dag. Da merket jeg at jeg har mistet Ipoden!! Jeg finner den ikke..noe som kjennes litt krise, men er saa rart at den er borte at jeg tenker at den maa bare dukke opp!!!

I morgen haaper jeg paa bedre vaer slik at vi kan dra og bade:)
Snakkes i morgen og god natt:)

1 kommentar:

  1. Jeg tror det jeg synes er mest overraskende er hvor bra dere takler ulikhetene mellom det dere er vant til og det dere opplever. Og så er det veldig artig å lese om hva dere gjør. Jeg skal skrive ut bildet hvor dere deler ut viskelær, og gi det til bokhandelen! Kos dere i helga. Glade i dere. Hilsen pappa/ Asgeir pg Randi

    SvarSlett