torsdag 11. juni 2009

Accra

Da sitter jeg paa et trivelig hotel i Accra og skriver paa bloggen igjen:) Mye har skjedd siden sist, skal proeve aa oppsummere saa godt jeg kan!
Naar vi kom hjem fra Cape Coast paa soendag ble alle skikkelig glade for aa se oss, de minste kom loepende mot oss, og de voksne smilte masse og oenskte oss velkommen hjem, og spurte mange spoersmaal om hvordan turen hadde vaert, Virkelig trivelig denne familien altsaa :)

Paa mandag gledet jeg meg masse til aa endelig begynne i jobben, men naar jeg kom paa skolen ble jeg fortalt at det ikke var noe arbeid til meg foer paa onsdag. Slike beskjeder ville vanligvis faatt meg til aa foele meg litt til overs og ubrukelig, men jeg vet at dette er Ghana, og her begynner ting naar de begynner... Jeg trasket heller hjem igjen for aa hoere om det var noe jeg kunne gjoere i huset. Det viste seg at mandag gaarsdag, saa etter et maaltid med "banku" (most mais, en suppe av tomat, loek og krydder, og fisk) kunne jeg faa vare med paa gaarden for aa saa "kasawa" (en av ingrediensene de bruker for aa lage "fufu")
Det skal sies at jordbruket er litt mer primitivt enn i Norge, men jeg fikk etterhvert derisen paa manchten og kasawaen og foelte omsider at min arbeidskraft kom til nytte!
Naar vi kom hjem fra gaarden var det klart for den ukentlige klesvasken, jeg fant fort ut at omo ikke er veldig vennlig til de eksemrammede fingrene mine, saa Thea sto for vaskinga, mens jeg henta vann. Ganske fin arbeidsfordeling om jeg maa si det selv :)

Paa tirsdag gjorde jeg ingenting mens Thea var paa jobb, det var igrunn veldig deilig med litt tid alene. senere paa dagen dro jeg paa trening med Alex, storebroren til en av guttene Elisabeth har addoptert. Han hadde laget en vektstang med hjelp at en solid jernstang og sement, det funket i grunn veldig bra, og jeg tror jeg vil benytte meg av den ved flere anledninger! :)

Paa onsdag tok virkelig arbeidet til! jeg moette opp som avtalt, og ble moett av en trivelig gutt paa 20 aar som heter Bismark, en pose sement, en spade, en mursteinformer og en hel hau med sand. Vi begynte med aa maale opp sand til 30 mursteiner, Bismark har gjort dette saa mange ganger at han tar det paa oeyemaal. Etter det var det tid faar aa ha i sementet, en 50 kilos pose som Bismark baerer paa hodet, det er tydelig at han har lang erfaring med denne type jobb- og lever opp til mottoet sitt: "no machines, only manpower!" Foroevrig jobber han barbeint, dette hadde vel ikke vaert godkjente HMSforhold hjemme i Norge hadde det vel?
Sanda og sementet maa blandes med spade, jeg sjoennte fort at denne jobben her blir slitsom, men jeg gleder meg til aa ta utfordringen, og skolen trenger saart den nye spisesalen som jeg skal hjelpe dem aa bygge :)
Etter at sementet var blanda inn hadde vi i litt vann, saa var det klart for aa lage mursteiner. Disse lages i en boks som man har blandingen i, og komprimerer med aa slaa paa toppen. Stenene maa deretter loeftes dit de skal vaere, (burde vaere nogenlunde i vater) og lirkes ut av beholderen. Etter aa ha lagd 30 steiner gjorde vi det hele en gang til. Etter 60 steiner tenkte jeg meg hjem, men ble huka inn av noen som bor ved siden av skolen, de ville at jeg skulle prove Nigerias nasjonalrett. Jeg var sulten etter en lang dag, og lot meg friste!
Det jeg fikk servert var veldig likt "fufu", og etter at en flue forvirret seg oppi suppen min, og doede straks etter at jeg tok den ut, tok jeg ikke sjangsen paa aa spise dette opp, saa jeg takket pent for mat etter noen munnfuller og sa at dette rett og slett var for sterkt for meg og min vestlige mage.. Senere paa onsdagen var vi paa en moete for vouluntoerer i vaart omraade, det var godt aa se hvite mennesker, og faa litt tips til reising og dele opplevelser :)

Paa jobb paa torsdag la jeg merke til at flere av mursteine var oedelagte, og spurte Bismark hva som hadde sjedd. "Its just the darn sheeps" svarte han. Det var jo litt kjipt at ca 10 av 60 mursteiner ble oedelagt av at sauer har gaatt paa de iloepet av kvelden, men det er vel ogsaa en del av sjarmen :)

Naa er vi altsaa framme i Accra, og skal vaere her til soendag. Ser fram til aa slappe av paa stranda, og spise litt vestlig mat, men gleder meg ogsaa til aa komme tilbake til landsbyen og jobben igjen. Har det bra her i Ghana :)
God helg alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar