fredag 19. juni 2009

heihei:)
Da har en ny uke gaatt! tida gaar utrolig fort.
Denne uka har vaert preget av litt sykdom. Bjoern Tore ble syk paa natt til mandag saa jeg gikk til jobb alene Da jeg kom til kontoret til rektoren saa jeg en annen hviting!! det har kommet to andre voluntoerer til landsbyen vaar. De er fra Irland og Scottland. Veldig greie folk, men hun ene har vi bare hilst paa fordi hun har faatt malaria, og hun andre har jeg snakket med ett par ganger og vaert paa besoek hos en gang:) hun bor like ved siden av oss.

Da jeg endelig hadde kommet meg til klassen i varmen ble jeg sendt hjem av hun andre laereren i barnehagen fordi jeg kunne jo ikke finne paa aa vaere borte fra Kwabena (Bjoern Tore) naar han var syk. Jeg maatte komme meg hjem og faa han paa sykehuset med en gang!! proevde og forklare at det sikkert gikk bra, men gav fort opp saa tuslet hjem og tok vare pa den syke som en skikkelig kvinne maa gjoere!!:P

Vi fikk ogsaa klaerne vi har faatt laget saa det var veldig artig!:)

Tirsdag regnet det litt, men alle ghanesere synes vist det var uvaer og det var utrolig fasinerende og se at det bare var 15 av 60 unger i klassen fordi det regnet. Alt stoppet liksom!:P
Gjorde ogsaa den ukentlige klesvasken i boette. Jeg elsker vaskemaskinen hjemme i Norge!

Onsdag var vi paa Obruni-meeting. Er alltid artig og snakke om hvor man boer reise og opplevelser man har i famillien, fordi de vet paa en maate hva du kommer fra og opplever den samme forskjellen selv saa det er veldig lett og snakke om ting:)

Torsdag pleier vi egentlig og reise etter jobb, men for og spare penger dro vi i dag istedetfor. Saa den dagen gikk egentlig bort til pakke, og vaere sulten. Har aldri vaert saa sulten i mitt liv, og vi var tom for kjeks og det var utrolig varmt ute!

Takler det med maten daarligere enn jeg hadde trodd og at man kan lage ris paa saa mange forskjellige maater overrasker meg! Spiser ris vaer dag! Jolloff rice, plain rice, fried rice, rice with vegitables, rice with stu. Ris begynner og gaa meg paa nervene! Vi fikk ogsaa noe helt forferdelig til middag paa tirsdag! Vi trodde de lagde mat til dyrene men det var til oss. Var noe groennt med fisk i og yam. Siden Bjoern TOre var syk paa mandag saa slapp selvsagt han saa jeg fikk en stor porsjon helt for meg selv! Heldige meg!:P Bjoern Tore fikk fersk ananas!

Er morsomt og se hvordan vi takler ting annerledes enn vi trodde. Jeg trodde det vaerste ville vaere dusjinga i boette, men det er altsaa maten, noe jeg hadde trodd skulle gaa helt greit, men for BJoern TOre er det dusjinga som er vaerst og maten gaar greit:)

HAr og faatt ett veldig godt forhold til hun andre laereren i klassen. Hun er saa snill med oss! Hun spoer alltid hvordan det gaar med Bjoern Tore. Hun har og sett at jeg drikker saa mye vann saa en dag hadde hun med en flaske voltic (noe som er ganske dyrt for ghanesere).
BJoern TOre hadde og faatt noen stikk paa leggen som hun tok med salve som han skulle faa.
En dag for en stund siden spurte hun hva vi spiste her og jeg svarte at det gikk i ris, men at det var en stor overgang for i Norge spiser vi ofte og lite og at jeg var sulten her fordi de spiser sjeldent, men mye. Saa neste dag hadde hun tatt med grillspyd og noetter til oss!!:)

Her om dagen maatte jeg paa do, men doene paa skolen er saa ekkel saa hun ville at jeg skulle bli med henne hjem for hun hadde ett bedre do. Saa dro vi til henne og jeg fikk hjemmelaget is og en mango og gaatt paa do!:P Hun er og veldig flink og gi meg ting og gjoere med barna og gir meg masse spillerom til og laere dem engelsk paa den maaten jeg vil osv. Saa jobben gaar kjempe bra:)

Er ogsaa veldig artig og se utvikling hos barna. Naar noen gjoer oppgaven jeg gir dem riktig sier jeg alltid very good, thats perfect! og naar de vil jeg skal si det, sier de det akkurat saann som jeg pleier og si det i haap om at jeg skal si det naar jeg ser paa oppgavene i boka deres. De proever ofte og kommunisere med meg baade paa engelsk (det lille de kan) og paa twi.

Det vanskeligste denne uka har kanskje vaert familien De er veldig hyggelige, men merker at mange voluntoerer har gitt dem mye (spesielt barna) og at de forventer mer en de gavene vi har gitt dem. Selv om de ikke aner hvor de gavene de har faatt er. Hvis de ser noe de vil ha saa sier de liksom: you buy me one tomorrow. Vi sier jo bare nei, men er mer irriterende enn vanskelig.

Det som derimot er toefft for meg er naar vi gir dem soeppelposen vaar saa ser vi ofte at de drikker av de flaskene vi har kastet eller leker med kinder maxi papiret som laa i soeppla. Er ogsaa sosialt ekkelt og vite at det du ikke spiser opp har en fast naeringskjede. Det er oss, barna, voksne, bestemor og dyrene. Saa det vi ikke spiser opp spiser de liksom foran oss til de blir mett foer det gaar til bestemor eller dyrene...Er toefft og se paa, men samtidig vet vi jo at de har nok mat, det er bare en mye sterkere naeringskjede og tanke om hva man gjoer med rester.

I dag dro vi til Cape Coast. Har bare badet , kjoept noen gaver og slappet av. I morgen skal vi til Kakum National Park og gaa i afrikansk jungel, foer vi skal og se paa krokodiller ett annet sted! Blir skikkelig goey!:) Paa soendag skal vi paa fotballkamp i swedru med en annen nederlandsk voluntoer.

Ting her gaar veldig greit, men er fortsatt godt og vondt samtidig:) Foeler og at jeg blir tatt veldig godt vare paa av SYTO. De har en representant i Swedru, Seth som kommer paa besoek hver uke og sjekker at ting gaar greit paa jobb og spoer hvordan det gaar hjemme osv. Saa det er kjempe bra!

Var skikkelig morsomt for naar vi gikk til internettkafeen vi er paa naa saa gikk vi forbi ei kirke. Og jeg maatte bare se paa litt, saa vi ble jo invitert inn og mer sister act 2 skal du lete lenge etter!!!:D var utrolig goey! Pastoren ropte og skrek: Make room for God to make a miracle in yout life, let me hear a hallelujah og alle ropte HALLELUJAH, let me hear a Amen og alle skrek AMEN!! og klappet og slo paa trommer og pastoren fortsatte og snakke, og bless my heart lord, hallelujah og amen gikk om hver andre..:P Er skikkelig spesielt og se! For det foerste faar ordet gladkristen en HELT ny betydning, men og aa endelig faa se en slik menighet var fantastisk goey:)

Snakkes igjen i morgen!
Ha en god natt!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar