fredag 19. juni 2009

Tilbake i Cape Coast

Denne uka har ogsaa gaatt veldig fort, det er vel ganske mye fordi den har vaert rimelig hektisk, og jeg har opplevd mye!
Mandag var jeg syk med diare, noe jeg da trodde var et resultat av soendagens fufu, men som jeg i ettertid har tenkt at kanskje er et resultat av de, for min del noe uvante hygieneforholdene rundt matlagingen. Jeg gikk stort sett i rute mellom senga og doen helt til kl 1400 paa mandag, til den tid hadde jeg tatt 7 imodium, noe jeg med trygghet kan si gir bivirkninger.. Jeg og thea hadde avtalt aa hente klaer vi skulle faa skeddersydd, og moetes utenfor veien kl 1400. Jeg begynte aa gaa, og oppdaget at jeg saa litt daarlig, alt var paa en maate litt moerkt. jeg tenkte ikke saa mye paa deg, saa jeg gikk bare videre. Naar jeg nermet meg moeteplassen ble det bare vaerre, og naar jeg kom fram saa jeg ingenting, og hadde problemer med aa puste. Jeg kom meg til et sted med skygge og satt med ned, og oppdagat med glede at synet mitt kom gradvis tilbake. Siden det var et stykke til aa gaa til skredderen tenke jeg at det ikke var mye vits aa gaa dit slik jeg var naa, saa jeg gikk tilbake til huset igjen, det gikk bra saa lenge jeg holdte meg i skyggen, og passet paa aa puste riktig. Det anbefales altsaa ikke aa ta overstadig mye imodium, uansett hvor loes du skulle vaere i magen..
Naar jeg omsider hadde kommet meg, spist og drukket vann, gikk vi for aa hilse paa en av de nye frivillige som har kommet til landsbyen vaar. Det var veldig godt aa se et hvitt ansikt i landsbyen, der jeg faktisk aldri har sett noen andre hvite enn Thea.

Tirsdag foelte jeg meg bedre, baade i magen og ellers. Naar jeg kom paa jobb fikk jeg beskjed om at det ikke gikk ann aa lage sement i dag pga regnet. Da gikk jeg heller aa kjoepte drikkevann til meg og thea i landsbyen, og jeg hentet vann til familien fra vannbroennen.
Jeg forsto ogsaa omsider hvorfor jeg ble syk av maten.. maten paa tirdag ble lagd ute, det var en slags salat, med loek, tomat, paprika og salatblader. Familien har mange dyr ute, som naturligvis blir tiltrekt av mat. Naar kyllinger sniker seg rundt og smaaspiser paa tomater som skal i salaten, hopper i salaten, og naar i tillegg ei geit tisser mens jeg ser det, tenker jeg at noen av kyllingene garantert har gaatt i tiss eller baesj for den sags skyld foer de hoppet i salaten som jeg skal spise. Det synes jeg er ganske uapetittilig.. Heldigvis kunne leg spille det kortet at jeg ikke var helt go i magen, aa slippe unna middagen, og heller faa servert annanas:)

Onsdag var foerste arbeidsdag denne uka, og det foeltes godt aa begynne igjen :) Bismark fortale meg mye interessant denne dagen, feks at han ikke har vaert i kirka paa to uker fordi finskoen hannes er oedelagt. Han sa ogsaa ting som gjorde veldig inntrykk paa meg, feks at han ikke har raad til utdannelse som ville gjort at han tjener ca 4 ganger saa bra som naa, dette koster foroevrig 900 NOK.
Han har heller ikke raad til aa faa mygnett i hybelen sin fordi han da maa betale 2 aars leie paa en gang. Et aars leie koster 250 NOK. Han har heller ikke raa til foererkort paa 300 NOK. Jeg tror ikke bismark helt sjoenner forskjellene paa Ghana og Norge naar han trodde et norsk foererkort koster 350 NOK. (han gjettet det fordi jeg sa det var litt dyrere enn det ghanesiske)

Etter jobb paa torsdag ville Bismark ta meg med for aa kjoepe ei geit for en av laerenre paa skolen. Jeg har aldri kjoept ei geit foer, og tenkte det ville vaere en fin opplevelse.
For aa kjoepe geita maatte vi ta en tro-tro ca en halv time langs en enveiskjoert traktorvei innover i den tjukke palmeskogen bak skolen vi jobber paa. Naar vi kom fram skjoente jeg fort at dette var en langt mindre sivilisert plass en landsbyen vi bor i. Her ble selv store barn staaende lamslaatte aa se paa meg, og den noe bleike hudfargen min. Etter at Bismark hadde sett seg ut ei bra geit, som forovrig kostet ca 85 NOK. Ble geita bundet rundt bena og baert inn i tro-troen og langt i sitt eget sete. Mens vi satt i tro-troen og ventet paa at den skulle kjoere, kom det en kar som baerte paa et digert slangehode og en svaer manchete. Denne landsbyen var noe annet enn jeg noen gang har sett av sivilisasjon, men helt klart vennlig og sivilisert paa sin maate.

Vi reiste til Capa Coast tidlig i dag, kom oss paa hotellet og dro ut aa spiste en bedre lunch. Det var godt aa bli mett, noe jeg faktisk ikke har kjent saa mye paa denne uka. Vi har ogsaa badet i dag, det er helt syke boelger her, og det er helt vanvittig artig aa bade. Litt farlig, men veldig goey!
Naar vi var paa vei paa internettkafeen som vi sitter paa naa, gikk vi forbi en gudstjeneste, vi kikket inn aa saa hva de drev paa med. Da vi var paa vei for aa gaa kom det plutselig en overentusiastisk "kirketjener" og sa at vi maatte komme inn og delta. Det var rett og slett en "kristi innkaster". Vi lot oss friste og gikk inn og satte oss. Og det var saa til de grader verdt det. Jeg vet ikke om jeg ble frelst, men den preknen er noe av det raaeste jeg har vaert med paa! Presten nevnte foerst hvordan det var guds verk at vi tilfeldigvis skulle gaa forbi og bli vitne til guds ord. Naar fokus etterhvert rettet seg fra oss, ble vi vitne til en i mine oeyne helt hinsides preken, der presten ropte guds ord, og menigheten svarte med "HALLELUJA" og "AMEN", alt etter som hva som passet. Noen hadde til og med tatt med seg trommer, og rangler med bjeller paa, og de plutselig gikk amokk paa. Alt etter naar de foelte guds aand. Dette er noe jeg ikke klarer aa forklare, det var bare helt magisk!
I Morgen skal vi i nationalpark og jeg gleder meg masse :D
Soendag skal vi paa ny gudstjeneste :P
Ha ei god helg!
Hilsen Bjoern Tore

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar